Jdi na obsah Jdi na menu
 


64. STALO SE V

STALO SE V KVĚTNU

 

Rád mám kolem sebe lidi, které zdobí úsměv, ze kterých jde pohoda a přátelství. Rád pokecám s lidmi mladými i starými, nemám problém v komunikaci s umělcem, s bezďákem, s lékařem či s cikánem. Rád pohovořím o svých (raději veselých) zážitcích ze života, z cestování, ze sportu. Nerad mluvím o věcech smutných, ale teď musím:

Projíždím autem nedalekou obcí, když u cesty vidím zoufale gestikulující ženu. Bylo mi jasné, že se něco stalo a tak zastavím, abych ženě nabídnul pomoc. Řekla mi, že soused sekal trávník a udělalo se mu zle, neví, co mu je a co má dělat. Starší muž seděl opřený o zeď domu, byl brunátný v obličeji, nepravidelně dýchal, chroptěl, byl v bezvědomí. Podal jsem ženě telefon a řekl, ať volá 155. Mezitím jsem muže položil na záda, roztáhl mu ruce, uvolnil košili, vyndal zapadnutý jazyk, zaklonil hlavu a zahájil umělé dýchání v kombinaci  s masáží srdce. Pracovnice na dispečinku tísňové linky mě naviguje, ať pouze provádím hlubokým stlačováním hrudníku masáž srdce až do příjezdu záchranky, důležitá je zakloněná hlava. Během čtyř minut přijíždí záchranka, ihned nastartují pomocnou ventilaci plic, pokračují v kompresi hrudníku, píchnou injekci a připraví elektrody pro oživení chodu srdce šokem. Po dalších deseti minutách záchranáři boj vzdávají, muž zemřel.

Mám vztek a ptám se: Proč je gramotnost a taky informovanost lidí taková, že si v podobné situaci nevědí rady?! Neumí rozpoznat epileptický záchvat, mozkovou příhodu, srdeční infarkt, bezvědomí v důsledku úrazu…., aby dokázali okamžitě a správně reagovat? Proč denně čumíme do bedny a sledujeme tupou reklamu na to, co mají muži chlastat, když mají ,svoje dny‘ a jaké vložky použít, když mají ,svoje dny‘ ženy, ve kterých hrncích máme vařit a jak docílit toho, aby bílá byla bělejší a černá černější? Taky se ptám, proč marketingová mašinérie zaplňuje schránky obyvatelů tunami drahého papíru, který se musí vyrobit, potisknout ,vkusnou‘ reklamou, distribuovat a nakonec odvézt a zlikvidovat? Je jasné, že si zákazník celý tento nezbytný proces musí (aniž si to uvědomuje) pěkně zaplatit. Každý z nás se přece může dostat do zdravotních potíží a mediální osvěta pro poskytnutí základní pomoci chybí a já se ptám- PROČ!?

Stalo se 8.5.2012

Dědek (J.L.)

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

XTR

( XTR, 17. 5. 2012 11:08)

Smutné, pravdivé a inspirující k zamyšlení...

 

 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA